2017. február 28. kedd
OMSZ minőségirányítási rendszere

Az európai meteorológiai szolgálatok közül az Országos Meteorológiai Szolgálat vezette be elsőként teljes körű tevékenységére vonatkozóan az ISO 9001 szabvány szerinti minőségirányítási rendszert. A rendszerkövetelmények megfelelő teljesítését az SGS United Kingdom Ltd. a 2002. december 6-án kiadott QHU 0017 számú tanúsítvánnyal igazolta.

ISO9001+UKAS_logo

A tanúsítvány 2002 óta folyamatosan érvényes, amint azt a 2015. február 16-án kiadott, HU02/0017 Kiadás 6. számú tanúsítvány igazolja.

A minőségirányítási rendszereknek az ISO 9001:2008 szabványban meghatározott követelményeit a Szolgálat kötelező érvényűnek tekinti a tevékenysége során.


A tanúsítás az alábbi tevékenységekre érvényes:

„Meteorológiai és levegőkörnyezeti megfigyelések végzése, adatok gyűjtése, feldolgozása és szolgáltatása, általános és speciális (veszély- és viharjelzés, repülés­biztonságot támogató) meteorológiai előrejelzések készítése, numerikus modellek futtatása és fejlesztése, klímakutatás, klímamodellek fejlesztése és futtatása, felhasználói igények szerinti produktumfejlesztés, üvegházhatású gázok és légszennyező anyagok kibocsátásának nyilvántartása, meteorológiai műszerkalibrálás, és levegőtisztaság-védelmi mérések, mintavétel, műszerkalibrálás, típusjóváhagyási igazolások kiadása.”

Az OMSZ vezetése elkötelezett a minőségirányítási rendszer működtetése és folyamatos javítása iránt. Ennek keretében:

  • tudatosítja a Szolgálat minden munkatársával az ügyfelek, partnerek és felhasználók elvárásainak, valamint a jogszabályi követelmények teljesítésének fontosságát,
  • meghatározza a Szolgálat minőségpolitikáját és minőségcéljait,
  • rendszeres időközönként átvizsgálja a minőségirányítási rendszer működését,
  • biztosítja a működés személyi és tárgyi feltételeit, a szükséges erőforrások rendelkezésre állását.

A Szolgálat elnöke gondoskodik arról, hogy a szervezet tevékenységére meghatározott követelmények az ügyfelek, a partnerek és a felhasználók igényei és elvárásai egyértelmű formában meghatározásra kerüljenek, és belső követelményekké alakuljanak át a követelmények megfelelő teljesítése, valamint az ügyfelek, a partnerek és a felhasználók elégedettségének elérésére.

A Szolgálat minőségpolitikája a vezetőség által elfogadott és hivatalosan kinyilvánított szándék és irányvonal, mely összhangban van a szervezet célkitűzéseivel, tartalmazza a követelmények teljesítése, valamint a folyamatos javulás iránti elkötelezettséget.


Országos Meteorológiai Szolgálat minőségpolitikája

Az Országos Meteorológiai Szolgálat elnöke kijelenti, hogy az általa irányított szervezet tevékenységében a minőséget meghatározó tényezőnek tekinti. A minőség fogalma nem kizárólag az előállított produktumokhoz kötődik, hanem azoknak a folyamatoknak a teljességéhez is, amelyeknek célja és értelme a meteorológiai információk megbízhatóságával kapcsolatos felhasználói megelégedettség elérése.

A Szolgálat vezetője elkötelezett a minőség effajta értelmezése mellett, és minden rendelkezésére álló eszközzel törekszik arra, hogy munkatársai is képességeik maximumát nyújtva végezzék munkájukat. E cél érdekében biztosítja, hogy a minőségügyi alapelveket, továbbá az ezekre épülő minőségügyi eljárásokat a teljes személyi állomány megértse, magáénak vallja, és a célkitűzések végrehajtását támogassa.

A Szolgálat elnöke és vezetői példamutató, kezdeményező szerepet vállalnak a minőségügyi rendszer létrehozásában, és gondoskodnak arról, hogy minden beosztott munkatárs a minőségért vállalt felelősséggel, munkájához nevét adva végezze feladatait, ismerje a minőségbiztosításra vonatkozó előírásokat, és a minőség megtartása és javítása napi feladatává váljon.

A minőségügyi alapelvek megvalósítását, működésének ellenőrzését és továbbfejlesztését, az elnök által megbízott, önálló hatáskörrel rendelkező minőségirányítási vezető irányítja.


Minőségügyi alapelvek:

  • A Szolgálat munkatársai legfőbb céljuknak tekintik, hogy a tevékenységi körükbe tartozó feladatokat megbízhatóan, a hazai és a nemzetközi minőségi követelményeket egyaránt kielégítő színvonalon, ügyfelei, partnerei és felhasználói megelégedettségére végezzék.
  • A meteorológiai megfigyeléseket és méréseket a vonatkozó nemzetközi és hazai előírások, ajánlások betartásával végezzük.
  • Az időjárásra vonatkozó előrejelzések készítésében a szaktudomány eredményeit, valamint az elérhető legmagasabb technikai és információ-technológiai eljárásokat alkalmazzuk.
  • A meteorológiai adatok feldolgozását, hazánk éghajlatának különböző idő- és térbeli felbontású elemzését, az éghajlatváltozás lehetséges hazai hatásainak kutatását, a nemzetközi ajánlásoknak megfelelő tudományos alapokon végezzük.
  • Alapfeladataink minél jobb ellátása érdekében, hazai és nemzetközi együttműködések keretében folyamatosan kutató és fejlesztő munkát végzünk.
  • A feladatok megvalósítását előzetes tervezéssel és átgondolt előkészítéssel kezdjük. A megvalósítás során törekszünk a lehető legjobb megoldások alkalmazására és a folyamatokba épített ellenőrzések elvégzésére.
  • A legnagyobb gondosság mellett is adódhatnak hibák, ezért folyamatosan fejlesztjük ellenőrző és elemző tevékenységünket.
  • A hibák kijavítása mellett döntő fontosságot tulajdonítunk a hibákat előidéző okok feltárására és azok kiküszöbölésére.
  • Minőségi céljaink elérése a vezetőség hangsúlyozottan fontos feladata. A munkatársak teljesítményének megítélésekor tekintetbe vesszük a minőséget javító tevékenységet is.
  • A Szolgálat által előállított produktumok minőségére és megbízhatóságára vonatkozó, az ügyfelek, partnerek és felhasználók oldaláról felvetődő igényeket a tudományos és technikai lehetőségek változásának megfelelően igyekszünk kielégíteni. Ennek érdekében folyamatosan korszerűsítjük a meteorológiai megfigyelési technikát, fejlesztjük adatarchívumunkat, az előrejelző módszereket, valamint informatikai rendszerünket.

Minőségi irányelveink betartása a Szolgálat minden munkatársára nézve kötelező, ezért mindenkinek feladata, hogy kifogástalan munkát végezzen. Az a munkatárs, aki minőséget veszélyeztető hibát észlel, és azt saját hatáskörében nem tudja elhárítani, köteles arról közvetlen vezetőjét haladéktalanul értesíteni.


Az ISO 9001:2008 szabvány követelményeinek teljesítésén túl, az Országos Meteorológiai Szolgálat mint léginavigációs szolgáltató tevékenysége megfelel a léginavigációs szolgálatok ellátására vonatkozó közös követelményeknek is. Az erről szóló HU-052-MET számú tanúsítványt a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala állította ki 2016. szeptember 20-án. A tanúsítvány 2020. szeptember 30-ig, az alábbi tevékenységi körre érvényes:

„Repülésmeteorológiai szolgáltatások az ICAO Annex 3. szerint: TAF, TREND FORECAST, SIGMET + GAMET + AIRMET a teljes LHCC FIR-re, METAR (LHBC, LHDC, LHPP, LHPR, LHSM, LHUD) valamint alacsonyszintű SIGWX térkép Közép-Európára.”


OMSZ: 2016. október 1.