2022. december 7. szerda
Hírek a meteorológia világából

OMSZ: 2022. október 4. 15:19

Diákok és kutatók a fenntartható jövőért

A Magyar Tudományos Akadémia tanulmányi csapatversenyt hirdet klímaválság és fenntartható fejlődés témakörben 9–12. osztályos diákoknak. A versenyre 2022. október 19-én 16 óráig lehet nevezni. A legjobban teljesítő csapatoknak és tanáraiknak értékes díjakat ajánl fel az MTA, a döntő győztesei pedig elutazhatnak a Franciaországban épülő kísérleti erőműhöz, a magyar részvétellel is épülő ITER-hez.

Klímaváltozás? A szakértők már sokkal inkább klímaválságot, sőt klímavészhelyzetet emlegetnek.

– Elkerülhető a civilizációnk összeomlása?

– Hogyan függ össze a felmelegedés problémája a természeti erőforrások pazarlásával,
   a természetkárosítással és a túlfogyasztással?

– Mit tehet az emberiség, és mit tehet az egyes ember, hogy a globális átlaghőmérséklet emelkedése az
   iparosodás előtti időkhöz képest legalább 2 Celsius fok alatt maradjon?


A fenti kérdésekkel mindannyiunknak foglalkozni kell azokért, akiknek a jövője a tét. Az MTA számára az egyik legsürgetőbb lépés, hogy hiteles forrásokon alapuló ismereteket közvetítsen, valamint eszközöket adjon a leginkább érintett korosztály tagjainak kezébe ahhoz, hogy maguk is elmélyedjenek a témában, és hatékonyan felléphessenek a fenntartható jövőért. A Magyar Tudományos Akadémia tanulmányi versenyt hirdet annak érdekében, hogy erősítse a középiskolás korosztály tájékozottságát és vitakészségét a fenntarthatóság témájában, hiteles tudást adjon, és cselekvésre ösztönözzön.

A fenntartható jövőért még lehet mit tenni, ám ehhez közösen kell cselekednünk, méghozzá késlekedés nélkül” – hangsúlyozta Freund Tamás, az MTA elnöke a verseny alkalmából a diákoknak küldött videóköszöntőjében.


Az Akadémia annál is inkább fontosnak tartja a fiatalok megszólítását és támogatását, mert érzékeli a probléma generációs jellegét, vagyis azt, hogy a fiatalok szenvedik el a korábbi évtizedek technológiai fejlődésének, az idősebb generációk sok tekintetben pazarló életmódjának negatív következményeit. Az MTA a szervezésen túl a verseny szakmai hátterét is biztosítja. A versenyfeladatok és a felkészülést segítő szakmai tartalmak kidolgozásában a terület legkiválóbb kutatói, így Szathmáry Eörs evolúcióbiológus, Bartholy Judit klímakutató vagy Boda Zsolt társadalomkutató vettek részt pedagógusokkal, oktatási szakértőkkel együttműködve.

A 2022. októbertől 2023. januárig tartó, magyar nyelvű tanulmányi versenyen magyarországi és határon túli, magyar nyelven (is) oktató középiskolák háromfős diákcsapatai mérhetik össze tudásukat. A három fordulóból álló verseny teszteli a diákok lexikális és alkalmazott tudását, próbára teszi tájékozottságukat és kreativitásukat. A csapatok felkészülhetnek és versenyezhetnek önállóan, de igénybe vehetik felkészítő tanár segítségét is.

A legjobban teljesítő csapatok és felkészítőik értékes tárgynyereményekben részesülnek, a győztes csapat és felkészítő tanára pedig többnapos szakmai utazást nyer a dél-franciaországi kísérleti fúziós erőműhöz, a magyar részvétellel is épülő ITER-hez. 

Díjat nemcsak a döntőben való részvételért, hanem – meghatározott tesztpontszám elérése esetén – fordulónként is lehet kapni. 

A csapatok 2022. október 19-én 16 óráig nevezhetnek a versenyre, amely két online fordulóból és egy élőben megtartott döntőből áll. A döntőt a Magyar Tudományos Akadémia Székházában rendezik meg 2023. január 14-én. Az eseményt az MTA élőben közvetíti a YouTube-csatornáján.

A részvétel pontos feltételeiről és minden, a versennyel kapcsolatos tudnivalóról a verseny.mta.hu oldalon leht tájékozódni.

 

MTA Alumni Program

A Magyar Tudományos Akadémia 2021-ben indította el Középiskolai MTA Alumni Programját. A program célja, hogy az Akadémia köztestületének tagjai – köztük a legtöbb magyar kutató – a legfogékonyabb generáció, a középiskolások körében népszerűsítsék a tudományos és kreatív gondolkodást. Freund Tamás felhívására eddig a 18 ezer fős köztestület csaknem 1700 tagja vállalta, hogy akár saját középiskolájában, akár más hazai vagy határon túli középiskolában előadást tart. A programhoz eddig több mint 100 iskola csatlakozott 200-nál is több előadással.